Support & Downloads

Quisque actraqum nunc no dolor sit ametaugue dolor. Lorem ipsum dolor sit amet, consyect etur adipiscing elit.

s f

Contact Info
198 West 21th Street, Suite 721
New York, NY 10010
youremail@yourdomain.com
+88 (0) 101 0000 000

Fejetlenség és szétesett hétköznapok a diákok életében – ilyen a távoktatás a közoktatásban

Több általánosiskolás és középiskolás diákom számolt be kísértetiesen hasonló problémákról az otthontanulás kapcsán. Az érettségire készülők és az évvégét túlélni és lehető legjobban teljesíteni próbáló diákok is komoly nehézségekkel szembesülnek. Az órákon elmesélt történeteiket osztom most.

Nem lehet elérni a tanárunkat. Konkrétan sem telefonon, sem emailen, sehogy sem ad életjelet, nekünk pedig fogalmunk sincs, hogy mit csináljunk…

– árulta el az egyik dákom, amikor rákérdeztem, hogy az ő iskolájában, hogyan alakul mostantól az oktatás. Emellett azt is elmesélte, egyes tantárgyakból kap házit délelőtt 11-kor. és este 8 órakor, amellett, hogy a tanáruk elvárja, hogy még aznap este küldjék vissza a megoldott anyagot.

Teljesen rendszertelenül érkeznek a feladatok és legalább négy féle felületen.

Amikor végre elértük a tanárunkat csak annyit írt vissza nekünk, hogy “Jól vagyok.” és azóta se óra, se házi, se semmi..

– mondta egy másik diákom. Megdöbbentem, hogy ennyi ilyen helyzettel kell szembesüliük. Az én diákjaim speciális helyzetben vannak, mert itt a segítség, de nem minden család finanszírozhatja meg, hogy most különórákra járasa gyermekét – legyen szó akár egyéni vagy csoportos tanulásról- , főleg, hogy csak kevesen vállaják online a reál tárgyakat. 

Az egyik tanár küldi emailen, a másik Skype-on, a harmadik Discord-on, a negyedik a Redmentán. Ha nem jut az eszembe naponta legalább 5-6szor mindegyikre ránézni, akkor nem is tudok arról, hogy jött valami feladat, amit határidőre közben meg meg kell csinálnom. Kész őrültekháza. Azt sem tudom, hol áll a fejem. Bocs, totál hulla vagyok.

Mivel sok iskolán belül a tanárok nem beszélnek össze és nem egyeztetnek egymással, így mindenki a számára legszimpatikusabb vagy az általa ismert egyetlen rendszerrel próbál meg dolgozni. Ennek eredménye, hogy túl sok különböző felületet használnak, amivel túl nagy felelősséget és adminisztrációs problémát hárítanak a diákokra. Ebben a kérdésben az összefogás és a vezetői kvalitások kiaknázása az igazgatóság feladatává szükséges válljon! Amennyiben, erre emberi, szakmai, vagy bármely okból nincs lehetőség, úgy az alulról jövő kezdeményezés elengedhetetlen.

A feladatok érkezési időpontjai is eltérnek, így bármelyik napszakban előfordulhat, hogy házit  vagy beadandót kapnak a diákok. Amíg az iskolában ez az óra végén volt aktuális, és az iskola végeztével már minden a rendelkezésre ált, úgy az ismeret és a tananyag, mint az elvégzendők listája, így a diákok a délutánt a családdal kialakított rendszer szerint osztották be. Azaz volt, aki rögtön nekiláthatott, míg mások pihenés után, és esetleg a szülők hazaérkezésekor egy ellennőrző kérdéssel vagy felügyelettel kaptak támogatást. Most ez a rendszer teljesen felborult és a legnagyobb gond az, hogy nincs új rend. Nem volt idő sem megszokni ezt a helyzetet, és kialakítani egy új szokást, új rendszert, de még hozzáadódnak a fenti problémák, amik csak hátráltatják a menetrend kialakulását is.

Ember legyen a talpán az a szülő, aki ilyenkor a saját kialakult élethelyzete mellett még menedzselni tudja a gyermeke tanulását is.

Sokan arra panaszkodnak, hogy reggel 8-tól este 10-110-ig egész nap tanulnak és a gép előtt ülnek. Kimerültek, fáj a fejük, és a hátuk, a szemeik is pirosak már a nap végére. Természetesen elvárható mindenkitől, hogy a tanulás érdekében áldozatokat hozzon ezekben az időkben, így a diákoktól is, de úgy vélem, hogy a mostani szabályok merev betartása mellett ezzel nagyon gyorsan kiégnek majd a tanulók, és érdektelenné válnak az új befodására. 

Az esetek mint egy 20 százalékában fordul csak elő, hogy az órákat megtartják online élőbe és esetleg kérdezhetnek is a diákok, és egy tantermihez leginkább hasonlóoktatásban részesülnek. A többi diákomnál és az ismerettségi körömben az a jellemző, hogy egy email-es feladatlistát kapnak és egy tankönyv oldalszámot, ahonnan önállóan megtanulhatják azokat a matematikai összefüggéseket, amiket inkább érteni lenne szükséges. Csak egyetlen iskolában tapasztaltuk azt, hogy a tanár online ingyenesen elérhető oktatóanyagokat és videókat csatol melléjük, de már ez is hatalmas segítség.

Mivel ez a cikk nem a panaszok és az ellenérzések erősítésére született, hanem egy probléma rávilágítására, így fontosnak tartom a lehetséges megoldások felvázolását is.

1. A rendszertelen programhasználat, házifeladatok és információk küldésének kérdésében a következőket látom:
Kedves Szülők! Amennyiben a gyermekük megosztotta Önökkel ezeket a problémát, vagy csak észrevették rajta ezeknek a jeleit, nem szükségszerű, hogy elszenvedjék ezeket, hanem érdemes más szülőkkel is összefogva ezt jelezni a tanároknak. Az első esetben ez oldotta meg a 8. osztályos diákom esti házifeladatainak a helyzetét. A tanárok többsége nem tud ezekről a problémákról (főleg, hogy nem egyeztetnek sokan a kollégákkal), ha nincs ilyen jellegű visszajelzés, és így nincsenek tisztában azzal, hogy ezzel feladatuk van. Segítsük őket együttes erővel, tisztelettel és úgy mindenkinek könnyebb lesz!

2. A házi feladatok emészhetőbb és emberibb mennyiségre csökkentése nehezebb kérdés, mivel egyrészről a digitális oktatás első hetétől kötelezővé vállt a tanárok számára a házi feladat feladása, és ezt ellenőrizhetik náluk, továbbá most nem csak a házi feladatokat kell ilyen módon kiküldeniük, hanem sok esetben a tanórák időtartamát is ezzel pótolják. Ha a legösszeszedettebb diákok és az osztály többsége ettől merőben több feladatot kap, úgy azt érdemes szintén jelezni. Ami nem a tanárok hibája, de a kialakult rendszer velejárója, hogy a diákok többsége csak az egyetemi évek elejére sajátítja el az önálló tanulás készségeit, így most még nem alalkult ki náluk ez. Sokan ebben a korban még nem képesek jól beosztani sem az idejüket, sem pedig egyedül tanulva valós figyelmet fordítani az anyagra. Ez azt is eredményezheti, hogy egy valóban maximum 45 perces feladatsorral, elszöszmötölnek, vagy megakadnak és nem lendülnek túl rajta, vagy nincs kedvük csinálni, ezért lassabban készülnek el vele. Érdemes ezt megvizsgálni, és a megfelelő segítséget megadni a gyerekeknek hozzá. Ez így persze természetesnek hangzik, de korántsem az. A megfelelő segítség, lehet, hogy az, hogy motiválni kell, vagy szigorral fegyelmezni, vagy megértően ott ülni mellette, hogy a figyelme az anyagon maradjon, vagy elmagyarázni neki, hogy hogyan kell ezt csinálni. Nekünk ez már természetes, de nekik nem az. Nincsenek hozzászokva és még nem elég erős az önfegyelmük.

3. A következő bejegyzésekben összeszedem, hogy mely oldalakon érhető el ingyenesen online matematika oktató tananyag és melyik témakörnél, melyiket érdemes megnézni.  Most a teljesség igénye nélkül csak felsorolok párat:

Saját készítésű,  MATEKONLINE  videók (folyamatban),

Matekmindenkinek,

Zanta tv,

Mateking,

Zseni leszek,

Khan academy  

4. Különtanár segítségét is érdemes kérni, ám érdemes vigyázni, mert az utóbbi időszakban nagyon felhígult a szakma. Javaslom, hogy ne csak az ár döntsön, hanem minden esetben nézzük meg részletesen a hirdető bemutatkozását és a diákok véleményezéseit is.  Az online okatók most a legkönnyebben elérhetők a jelenlegi egészségügyi helyzetben. Közölünk számos tanár ad lehetőséget első alkalommal az óra kipróbálására, így kockázat nélkül megtapasztalhatjuk, hogy mit tud nyújtani. Sokan adnak lehetőséget a magánórákon túl, a csoportos órákra is. Ez árban sokkal kedvezőbb, és mégis nagy segítséget nyújthat a diákoknak, nem csak az anyag megértésében, hanem a témakörök vezetésében is.

Itt azért említést szeretnék tenni azokról a diákokról is, akik hártányos helyzetűek és sem számítógép, sem pedig internet nem áll a rendelkezésükre. Remélem, hogy az ő speciális helyzetük is megoldódik!

Minden elismerésem azoknak az iskoláknak, ahol ezt egységesen öszzefogva igyekeznek megoldani! Kevés iskolában, de van azért erre is példa szerencsére.

Kívánok mindenkinek eredményes és nyugodt tanévet! 🙂