Support & Downloads

Quisque actraqum nunc no dolor sit ametaugue dolor. Lorem ipsum dolor sit amet, consyect etur adipiscing elit.

s f

Contact Info
198 West 21th Street, Suite 721
New York, NY 10010
youremail@yourdomain.com
+88 (0) 101 0000 000

Online matematika oktatás Magyarországon (2019) Szakdolgozatom részletei III. rész

Részletek a Az Online Oktatás Magyarországon című, 2019-ben íródott szakdolgozatomból: Szakdolgozatomban a mai magyarországi online matematika oktatás helyzetét és lehetőségeit tárom fel. A bemutatásom két fő vonalon keresztül vizsgálja: az egyik az élő online oktatás, a másik a tömeges online nyílt kurzusok területe.

 

AZ OKTATÁS ESZKÖZEI

Az online élő oktatás merőben más eszközöket igényel az Mooc-hez képest. Míg az élő oktatás az adott pillanatban a legfontosabb, és egy adott időpontban kell a legmagasabb szolgáltatási minőséget nyújtani, addig az Mooc-ban pont ennek a korlátnak a feloldása szükséges.
Saját vállalkozásomban szerzett tapasztalataim alapján a legfontosabb egy olyan távkommunikációs program beszerzése, amelyen az óra egésze zajlik. Fontos, hogy a program a tanulók részére ingyenes legyen, hogy a költségeik ne növekedjenek, és ne kelljen a saját áraimba építenem, ezáltal megtarthassam a profitot.
Az erre alkalmas kommunikációs programok listája és értékelésük:

Skype

A piacon jelenlévő megoldások legfejlettebb verziója. Annak ellenére igaz ez, hogy, amióta a Microsoft felvásárolta, számos estben a fejlesztési problémákat lehet tapasztalni. Gyakoriak az új verzió megjelenése körüli szoftverösszeomlások, és a funkciók működése sem zavartalan (pl.: eltűnik a kamera, nem működik a hang, stb.)

Fontos szerep jut a képernyőmegosztásnak is, amelyet a Skype nem csak képpel, de hanggal is támogat. Elengedhetetlen, hogy az órákon megmutatott interaktív gyakorló anyagokat, és videókat lássák, és közben hallják is a diákok. A filemegosztás hátránya, hogy a megérkező képeket az új verzióban a Skype maga kezeli, de sajnos, forgatásra nincs lehetőség. Az órák alkalmával a diákoknak linkeket és képeket is küldök, melyeket az iskolai vagy a közös órákra való felkészülésükkor újra megnézhetnek, ezzel is ismételve és mélyítve a tudásukat. Létezik asztali és mobil alkalmazás is hozzá. Ez azért kulcskérdés, mert a távolság hátránya, hogy nem látom a diákok füzetét, és a feladatmegoldásaikat. A felolvasás egy bonyolultabb, összetettebb feladatnál nem célravezető, így az előzetesen a telefonra telepített Skype applikációval, könnyen be tudja fotózni a diák a füzetet, és a kép azonnal megérkezik a képernyőmre. A megosztott kijelzőn, folyamatában hallja a diák a javítást, és látja is, ahogyan a digitális rajztábla segítségével pirossal írok a feladatába, vagy válaszolni tud adott kérdésekre, miközben egyértelműen látja, hogy a kurzorral melyik részére mutatok a feladatnak.


Facebook Messenger

A Facebook beépített és különállóan is működő üzenetküldő rendszere a Messenger a hetekben Magyarországon is elérhetővé tette a legújabb fejlesztései között a képernyőmegosztás lehetőségét. Annyira újdonságnak számít ez, hogy jelenleg a legtöbb partnerrel még azért nem működik a szolgáltatás, mert frissítést igényel a szoftver a működéshez. A Messenger hátrányai közé tartozik, hogy a Facebbokkal való összefonódása miatt több személyes információhoz juthatnak egymásról a felek. Az oktatás egy szociális szolgáltatás, amelyben akaratlanul is elmosódhatnak a személyesség határai, így nagyon fontos – első sorban az oktatónak -, hogy meghúzzon olyan határokat, amelyek segítenek különválasztani a munkát és magánéletet. A Facebook szolgáltatási céljai alapvetően ezzel ellentétesek, így a Messenger egy ingoványos talajt jelent a kérdésben. Arról nem is beszélve, hogy, ha a Messengeren online állapotban látnak a diákjaim, sokszor akkor is elérhetőnek gondolnak, amikor már a személyes ügyeimet intézem, vagy magánbeszélgetéseket folytatok. Ugyanez a probléma természetesen fordítva is igaz, amikor éppen órát tartok, akkor fontos, hogy kikapcsoljam a Facebookot/Messengert, ezzel is azt kommunikálva a családtagoknak és barátoknak, hogy ne zavarjanak.
Saját személyes véleményem, hogy a fentebb említett alternatívák jobb minőségű, és profibb megoldást nyújtanak.


Viber

A skypehoz hasonlóan minden szükséges funkcióval rendelkezik, ám a megosztott kép minősége nagyon gyenge. Látszik a Viber ezirányú fejlődése, de még nem érte el a minimális elvárt szintet. A magánélet szétválasztása ezzel a programmal is nehézkes.


Zoom

A Zoom a többitől eltérő módon nem kezel partnereket, csupán egy adott „session”-re ad belépést. A beszélgetésből való kilépéssel teljesen megszűnik a kapcsolat, és bár van chat ablak, ahol lehet írni, de a tartalma elveszik és később már nem tallózható. Itt a kapcsolat nem egy hívógombbal, hanem egy meghívó linkküldésével jön létre. A program telepítése körülményes és nehézkes, és a képernyőmegosztás rendszeresen kifagy a digitális rajztábla és az artboard használatától. A program önmagában nem a legmegfelelőbb, de nagyszerű alternatívaként szolgál, ha a fenti programok valamelyike éppen a fejlesztési munkálatok miatt akadályozott. Nagyon hasznos funkciója a programnak a képernyő fagyasztás, ami azt jelenti, hogy a megosztott képernyőről egy pillanatképet kimerevít, így a tanár előkészülhet a feladat megoldásának levezetésével, vagy a háttérben új feladatot böngészhet, amíg a diákra vár.

Teamviewer

Ezt a szoftver elsősorban nem a kommunikációra fejlesztették ki, ez csupán egy másodlagos funkciója. Eredetileg a távoli asztal megosztás és kezelés volt a fő cél. Online Photoshop oktatás miatt használtam, de rájöttem, hogy megfelel a legtöbb fontos kritériumnak a matematika oktatás szempontjából is. A fentiekhez hasonlóan itt sem állandó partnerekkel tudunk interaktálni, hanem egy-egy „session” erejéig tart a kommunikáció, azaz a kilépéskor megszűnik minden addigi kép- és hangtovábbítás, vezérlés valamint az írásos chat. Ez a program sem alkalmas hosszú távú együtt működésre, de helyettesítésre, ideiglenes megoldásként nagyszerűen funkciónál.

 

 

A kommunikációs programok után érdemes szót ejteni a kiegészítő szoftverekről és az ezekhez kapcsolódó hardverekről is.

Számítógép

Bár evidensnek tűnik, mégis a változatos lehetőségek közül nem mindegyik alkalmas online oktatásra. Az asztali számítógépek és laptopoknál legfontosabb szempont, hogy jó legyen a grafikai memória és magas legyen a processzor órajele. A tabletek és mobiltelefonok nem alkalmasak erre a feladatra. A nagyméretű kijelző teszi lehetővé, hogy mind a tanár, mind a diák könnyen olvashassa a szöveges feladatokat és a bonyolultabb ábrák is jól kivehetőek legyenek.

Kamera és mikrofon

A legtöbb laptopot ma már beépített kamerákkal és mikrofonokkal értékesítik, de, aki komolyabb minőségre vágyik, vagy számítógépet használ, amihez külön kell eszközt vásárolnia, ott érdemes tudni néhány fontos információt. A mikrofonnál legfontosabb, hogy megfelelő éles, tiszta hangátvitele legyen, és ha lehetséges a zajszűrése is jó legyen. Sok esetben az oktatás nem egy hermetikusan lezárt helységben történik, így behallatszódhatnak a külvilág zajai. Amennyiben van zajszűrése az eszköznek, úgy nyugodtabb és professzionálisabb légkört teremthetünk a diákoknak. (Mooc-nál szintés fontos lesz, hogy a videó felvételek minőségét is befolyásolja ez a tényező.)
A kamerák felbontása folyamatosan változott az utóbbi években, és így egyre magasabb minőségű eszközök érhetőek el egyre alacsonyabb áron. A mai modern kamerák továbbá képesek kiszűrni az előadó vagy oktató mögötti hátteret és a televízióban használt greenscreen/bluescreen technológiával, vagy a fejlettebbek már anélkül is, egy általunk választott hátteret biztosítanak folyamatosan. Ez a funkció merőben hasznos, ha nem akarunk magasabb bérleti díjat fizetni egy külön teremért vagy egyéb 
helyiségért, vagy a folyamatos helyszínváltozásokkal elvonni a tanulók figyelmét. Mivel a digitális nomád életmód megengedhető ezekben a munkákban, így ez sokakat érinthet. Egy olyan eszköz ára, amely a fentiek mindegyikét tudja körülbelül 30.000Ft-ba kerül.
https://www.logitech.com/hu-hu/product/c922-pro-stream-webcam?crid=34

Digitális rajztábla

A Wacom korszakalkotó és költséghatékony termékeket kínál. Ezek az eszközök minőségüket tekintve nagyon magas színvonalúak és évekig megbízhatóan működnek, így a használt áruk is biztonsággal szóba jöhetnek egy online oktató vállalkozásában. Fontossága egyrészt abból adódik, hogy a matematika speciális karaktereit nem könnyű gépelni, másrészt, hogy összetett gondolatokból álló sorokat kell megérteni, így maga a folyamat a lényeg, ezért a csupán szóban elmagyarázott megoldások nem követhetőek a diákoknak, harmadrészt a geometriai magyarázatok is hatékonyabbak rajz segítségével. A vizuális része az oktatásnak nem csak a megértést, de a memorizálást is támogatja. Egy ilyen eszköz ára nagyon változatos a fentebb említett okok miatt, de kiindulópontként a Wacom Intuos S újonnan már 32.000Ft-tól elérhető, 152*95 mm-es kezelőfelülettel, az Intuos M pedig 60.000 Ft fölött kapható 216*135 mm-es kezelőfelülettel.
https://www.wacom.com/en/products/intuos
Maga a tábla és a hozzá tartozó speciális toll, mint hardver, a pontos és precíz egérhasználatot teszi lehetővé. A hozzá tartozó szoftverek biztosítják a megjelenő rajz felületet. A Windows-ba beépített Windows-Ink munkafelület kiválóan alkalmas a használatára.

Idroo

Azoknak, akik nem szánnak rá ennyit és ugyan a megszokott egérrel vagy touchpaddel szeretnének dolgozni, de szükségük van valamilyen rajzoló felületre, az Idroo oldala nagyszerű választás. Itt online óriás rajztáblák hozhatók létre akár diákonként is, amelyek elmenthetők, továbbá rengeteg matematikai funkció használható még rajta. A használatához érdemes a diákoknak is regisztrálniuk, és az órák után vagy alatt bármikor megnyithatóvá válik nekik is a felület. Szerkeszteni továbbra is csak a létrehozó tudja, így törölni vagy módosítani nem áll módjában a tanulóknak.
Hivatalos oldal: https://idroo.com/

Dropbox

Online tárhely, ahová a letölthető anyagokat a tanár könnyen feltöltheti és egy elküldött link segítségével a diákok egyszerűen és gyorsan megnyithatják és elérhetik azt. A Skypeon szintén van mód a fileküldésre, de utána ugyanazt a filet bonyolult kikeresni és másik diákkal is megosztani, ezért sokkal egyszerűbb, egy ilyen tárhelyen megosztani. Használata 1TB adatmennyiségig ingyenes, efölött 10-15 Euro havidíjért lehet előfizetni.